Субота, 18.08.2018, 22:51
Вітаю Вас, Гість

Виховання дітей батьками

 Як підготувати дитину до садочка.

1.Переконайтися у власній впевненості, що дитячий садок необхідний для вашої сім'ї саме зараз. Дитина добре відчуває, коли батьки сумніваються в доцільності "Садівського" виховання. Будь-які ваші коливання вона використовує для того, щоб чинити опір розлученню з батьками. Легше і швидше звикаються діти, у батьків яких немає альтернативи дитячому саду.

2. Розкажіть дитині, що таке дитячий сад, навіщо туди ходять діти, чому ви хочете, щоб маля пішло в дитячий садок. Наприклад: «Дитячий садок це такий красивий будинок, куди мами й тата приводять своїх малят. Я хочу, щоб ти познайомився і подружився з іншими дітьми і дорослими. У садку все пристосовано для дітей. Там маленькі столики і стільчики, маленькі ліжечка, маленькі раковини для вмивання, маленькі шафи, багато цікавих іграшок. Ти все зможеш розглянути, доторкнутись, пограти з цими речами. У саду діти їдять, гуляють, грають. Я дуже хочу піти на роботу, мені це цікаво. І я дуже хочу, щоб ти пішов в дитячий садок, щоб тобі теж було цікаво. Вранці я відведу тебе в садок, а увечері заберу. Ти мені розповіси, що у тебе було там цікавого, а я розповім тобі, що у мене цікавого на роботі. Багато мам і тат хотіли б відправити до цього садка своїх дітей, але беруть туди не всіх. Тобі пощастило, восени я почну водити тебе туди. Але нам потрібно підготуватися до цього. Купити всі необхідні речі, вивчити ім*я вихователів і правила дитячого садка."

3. Проходячи біля дитячого садка, з радістю нагадуйте дитині, як йому пощастило — восени він зможе ходити сюди. Розповідайте рідним і близьким у присутності маляти про свій успіх, говоріть, що пишаєтесь своєю дитиною, адже її прийняли в дитячий садок.

4. Розкажіть дитині про режим дитячого садку: що, як і в якій послідовності вона робитиме. Чим детальніше буде ваша розповідь і чим частіше ви її повторюватимете, тим спокійніше і упевненіше відчуватиме себе ваше дитя, коли піде в садок. Запитуйте у маляти, чи запам'ятав він, що робитиме після прогулянки, куди складати свої речі, хто йому допомагатиме роздягатися, що він робитиме після обіду. Питаннями такого роду ви зможете проконтролювати, чи добре дитина запам'ятала послідовність подій. Малят лякає невідомість. Коли дитя бачить, що очікувана подія відбувається, як і було обіцяно, віна відчуває себе упевненіше.

5. Побалакайте з дитиної про можливі труднощі, до кого вона може звернутися за допомогою, як вона це зможе зробити, Наприклад: "Якщо ти захочеш пити, підійди до вихователя і скажи: "Я хочу пити", і Ганна Миколаївна наллє тобі води. Якщо захочеш в туалет, скажи про це». Не створюйте у дитини ілюзій, що все буде виконано на першу вимогу і так, як вона хоче. Поясніть, що в групі багато дітей і інколи їй доведеться почекати в черзі. Ви можете сказати маляті: "Вихователь не зможе одягнути відразу всіх дітей, тобі доведеться трохи почекати». Спробуйте програти всі ці ситуації з дитям будинку. Наприклад, ви — вихователь, а ведмежа, за якого вам теж доведеться говорити, просить пити.

6. Приготуйте разом з дитиною «радісну коробку», складаючи туди недорогі речі. Це можуть бути невеликі іграшки, привабливі для вашого дитини і вже точно будуть радувати інших дітей, коробочки з вкладеними в них забавними предметами: красиві паперові серветки або латочки з тканини, приємні на дотик; книжки з малюнками. Можливо, ви вмієте складати орігамі, тоді сміливо відправляйте в «радісну коробку» паперового журавля або собачку. За літо ви наповните коробку. Тоді восени вранці вам простіше буде відправляти дитину в дитячий садок: з іграшкою веселіше йти і простіше зав'язати стосунки з іншими дітьми.

7. Навчіть дитину знайомитися з іншими дітьми, звертатися до них по імені, просити, а не віднімати іграшки; пропонувати свої іграшки, робити послуги іншим дітям.

8. Дитя звикне тим швидше, чим з великою кількістю дітей і дорослих зможе побудувати стосунки. Допоможіть йому в цьому. Познайомтеся з іншими батьками і їх дітьми. Називайте інших дітей у присутності вашої дитини на ім*я.

9. Чи знаєте ви, що чим краще будуть ваші стосунки з вихователями та іншими батьками і їх дітьми, тим простіше буде звикнути вашій дитині.

10. Будьте поблажливі і терпимі до інших. Досконалих людей немає. Проте, прояснювати ситуацію, що турбує вас, необхідно. Робіть це в м'якій формі або через фахівців. У присутності дитини уникайте критичних зауважень в адресу дитячого садку і його співробітників. Ніколи не лякайте дитину дитячим садом.

11. В період адаптації емоційно підтримуйте дитину. Тепер ви проводите з ним менше часу. Компенсуйте це якістю спілкування. Частіше обіймайте дитину. Скажіть маляті: «Я знаю, що ти нудьгуєш без мене, що тобі буває страшно. Коли відбувається щось нове, завжди спочатку страшно, а потім звикаєшся і стає цікаво. Ти молодець, ти сміливий, я пишаюся тобою. У тебе все вийде».

12. Розробіть разом з дитиною нескладну систему прощальних знаків уваги, і йому простіше буде відпускати вас.

13. Пам'ятайте, що на звикання дитини до дитячого садка може потрібно до півроку. Розраховуйте свої сили, можливості і плани. Краще, якщо на цей період в сім'ї буде можливість підстроїтися до особливостей адаптації свого маляти.

14. Якщо через місяць ваша дитина ще не звикла до дитячого садка- перевірте список рекомендацій і спробуйте виконати ті з них, про які ви забули.

15. Якщо ви продовжуєте мати потребу у контакті з фахівцями, педагоги і психологи дитячого садка чекають вас! Як показує досвід, позитивний ефект має наступна практика введення дітей в групу дитячого саду з врахуванням прогнозу міри адаптації кожного дитяти.
Важливе розуміння батьками необхідності враховувати емоційний стан дитяти. Якщо той вранці відмовляється йти в садок, мама може сказати: «Так, буває, що інколи нікуди не хочеться йти. У мене якраз сьогодні є така можливість — побути з тобою, і ти можеш залишитися вдома, а завтра знову підеш в садок. Адже там Марія Миколаївна, Сергій— твій друг. Вони нудьгуватимуть за тобою. Нам доведеться зайти в садок попередити Марію Миколаївну, що ти прийдеш завтра . А може, якщо ти захочеш, ми погуляємо разом з дітьми твоєї групи?». Для дитини необхідний цей досвід. Батьки її розуміють, прислухаються до її бажань. Дуже важливо дитині бачити цього дня вихователя. Переконатися, що дорослий не ображається на неї, з повагою відноситься до його бажання побути удома, радіє зустрічі з дитям, говорить, що чекає його завтра. Батьки можуть відповісти і так: «Я розумію тебе, ти нудьгуєш по будинку і мамі. Але сьогодні я зайнята, йду на роботу. Давай зробимо так: ти побудеш в садку, а я на роботі домовлюся, щоб завтра залишитися з тобою вдома». Вихователь має бути попереджений про розмову, що відбулася.
Увага! Треба відчувати грань, що відокремлює пошану батьками бажання дитини і потурання дитячому капризу, хорошою профілактикою уранішніх дитячих капризів є впевненість батьків в своїй позиції, ранок без зайвої метушні, оптимізм і відчуття гумору.

 

Як визначити готовність дитини до школи?

Отже, ваша 6-річна дитина скоро піде в школу. Як хочеться, щоб він був успішний, щоб все у нього лагодилося: і з навчанням і з однокласниками, так щоб і вчителька любила його як рідного. Ради цього ми готові на все. Ми учимо малюка читати, розповідаємо про сонячну систему, рахуємо все, що тільки можна злічити. Чи досить цього? Чи можна бути упевненим, що назви всіх давно вимерлих динозаврів, що читають, вважаючий, і знаючий, дитина буде успішною в школі?
На жаль, ні. Крім інтелектуальної готовності (читати, вважати, загальної обізнаності), готовність до школи включає і інші, дуже важливі характеристики, відсутність яких може дуже ускладнити життя дитини в школі. Самостійність, адекватна самооцінка, уміння планувати і контролювати свою діяльність, хороше просторово-часове орієнтування, міцне фізичне здоров'я, уміння спілкуватися з дітьми і дорослими, висока пізнавальна активність, переважання учбових мотивів над ігровими – ось перелік найважливіших характеристик, від яких залежить, буде дитина успішним в школі чи ні.
Розглянемо детальніше найважливіші з вищеперелічених характеристик.
Добре підготовлена до школи дитина повинна уміти планувати свою діяльність:
- якщо дитина може поставити мету і досягти її – ми говоритимемо про високий рівень планування;
- якщо малюк, поставивши мету, здійснить її лише частково, - це середній рівень планування;
- якщо дії дитини абсолютно не відповідають поставленій меті або дитина діє хаотично, абсолютно не намагаючись досягти мети, ми маємо справу з низьким рівнем розвитку даної якості.
Дуже важлива характеристика готовності до школи – це уміння контролювати результат своїх дій:
- якщо дитина може самостійно порівняти результат своїх дій з поставленою раніше за мету, можна вважати, що у нього високий рівень контролю;
- якщо дитині вдається це тільки частково, за участю дорослих, можна говорити про середній рівень розвитку функції контролю;
-если дитина абсолютно нездатна співвіднести свої результати з поставленим завданням – це низький рівень розвитку контролю.
Мотивація учення, як прагнення знаходити приховані властивості предметів, закономірності у властивостях навколишнього світу і їх використання – обов'язкова умова готовності дитини до школи.
- При низькому рівні розвитку даної характеристики малюк орієнтується тільки на безпосередньо доступні органам чуття властивості предметів.
- Якщо дитина прагне використовувати деякі узагальнені властивості навколишнього світу, ми констатуємо середній рівень розвитку мотивації учення.
- При високому рівні розвитку учбової мотивації у дитини спостерігається явне прагнення знаходити приховані від безпосереднього сприйняття властивості навколишнього світу, визначати закономірності і використовувати їх в своїй діяльності.
Розглядаючи рівень розвитку мислення, ми повинні мати на увазі наступне:
- високий рівень розвитку інтелекту характеризується умінням слухати іншої людини, виконувати такі логічні операції, як аналіз, узагальнення, порівняння, класифікація словесних понять;
- при середньому рівні розвитку інтелекту операції порівняння і узагальнення виконуються без помилок, а складніші операції - аналіз, синтез, абстракція і конкретизація – з помилками;
- дитина з низьким рівнем демонструє явну відсутність уміння слухати іншої людини, припускається численної помилки у виконанні логічних операцій, як простих, так і складніших.
Ми пропонуємо вам на деякий час стати психологами для своєї дитини і постаратися з'ясувати, наскільки дитина готова до школи, визначити його сильні і слабкі сторони. Можливо, у вас виникне питання, чи можуть батьки, не будучи фахівцями, допомогти своїй дитині? Безперечно – так. На думку більшості сучасних фахівців, таку діагностику слід проводити за рік-два до початку шкільного навчання, коли проблеми тільки позначаються і найлегше піддаються корекції. Тому, якщо у вас є можливість, не відкладайте справу Ѐв довгий ящикЀ, а зустріньтеся з фахівцями, які дадуть конкретні рекомендації щодо вашої дитини.
А зараз ми пропонуємо вам познайомитися з прийомами діагностики і тренування деяких основоположних здібностей: це нескладні, навіть деколи забавні, тестові завдання і вправи.
Отже, ви готові? Тоді за справу. Але спочатку – декілька попередніх зауважень, які дозволять зробити процес діагностики приємним і захоплюючим як для вас, так і для дитини.
1. Постарайтеся перетворити всі тестові завдання на захоплюючу гру-дослідження. Хай дитина буде рятувальником, або Шерлоком Холмсом, або маленьким професором.
2. Відносьтеся до отриманих результатів філософськи – ми не відбираємо дітей в космонавти. Пам'ятайте, що невисокі результати – це не вирок, а покажчик напряму, в якому можна розвивати дитину.
Діти розвиваються неоднаково: одні випереджають однолітків, інші розвиваються поволі. Розвиток третіх нагадує скачки коника – довго готується, а потім стрибає далеко і легко. Научена – це теж індивідуальна характеристика. Швидкість і якість засвоєння знань залежить від багатьох чинників. Сюди можна віднести:
- властивості нервової системи;
- способи отримання, переробки і зберігання інформації;
- особові особливості дитини.
Спостерігаючи за дитиною, з'ясуйте, за яких умов він успішний, як швидко він схоплює суть завдання, як багато часу йому треба, щоб приступити до його виконання. Всі ці спостереження вам стануть в нагоді, коли дитина попросить у вас допомогти виконати домашні завдання.
Всі завдання – в тестах, і їх варіанти, які ви можете придумати самі, спираючись на зразок, можуть служити вправами для розвитку тих якостей, які вони діагностують.
Нейрофізіологічна готовність до школи.
Важливим показником готовності до школи є функціональне дозрівання центральної нервової системи, що виражається в так званій ассиметрії великих півкуль. Кожна півкуля починає виконувати специфічні функції при обробці інформації, що одержується ззовні. Так, права півкуля відповідає за просторове орієнтування, за емоційно-образне сприйняття. Права півкуля схоплює картинку всю цілком, зі всіма деталями, не дробивши її на частини. Дробовим сприйняттям займається ліва півкуля. Саме в ньому знаходяться центри мови, які і дозволяють виділити в навколишньому світі частини, аналізувати їх, вибудовувати логічні причинно-наслідкові ланцюжки. Чим краще виражена спеціалізація півкуль, тим вище рівень сприйняття і переробки інформації.
Рівень сформованості ассиметрії дозволить визначити тест на праворукість-ліворукість.
Дитині пропонується ряд завдань і наголошується, якою рукою він вважає за краще працювати. Не треба загострювати увагу дитини на тому, що вам важливо, якою рукою він виконує завдання.
Завдання 1.
Попросіть дитину намалювати будь-яку картинку. Відзначте, якою рукою він це робить. Запропонуйте намалювати цю ж картинку іншою рукою. Порівняйте малюнки, визначте, який з них намальований якісніше, якою рукою дитині було малювати легше.
Завдання 2.
Покладіть прямо перед дитиною три коробки з-під сірників і скажіть, що в одному з них захований сірник. Хай він знайде, в якому. Відзначайте, яка рука активніша при відкритті коробочок.
Завдання 3.
Запропонуйте дитині побудувати колодязь з сірників або паличок для рахунку. Яка рука діє активніше?
Завдання 4.
Візьміть невеликий м'яч. Запропонуйте дитині пограти в м'яч. Треба буде кидати і ловити його однією рукою. Яка рука діє активніше?
Завдання 5.
Запропонуйте дитині щось вирізувати по контуру з листівки.
Завдання 6.
Нанизування бісеру або ґудзиків. Ведучою вважається рука, яка виконує активну дію.
Завдання 7.
Попросіть дитину відкрити декілька бульбашок з кришками, що відгвинчуються. Яка рука діє активніше?
Завдання 8.
Дайте дитині шнур середньої товщини, на якому заздалегідь зав'яжіть декілька вузликів. Рука, якій дитина розв'язує вузли, і буде ведучою.
Завдання 9.
Попросіть дитину побудувати будинок з кубиків. Рука, яка бере кубики, поправляє їх, і є ведуча.
Підрахуйте, скільки разів права і ліва руки виявлялися ведучими. Якщо більше „плюсів” одержала права рука, означає, дитина праворукий, якщо ліва – ліворукий. Якщо кількість плюсів у правої і лівої руки однакова, то можна говорити про те, що функціональна ассиметрія сформована недостатньо.
Сьогодні ліворукість не є патологією – ліворуких дітей не треба перенавчати, більш того, це вважається навіть шкідливим. Попросту при навчанні треба враховувати особливості ліворуких дітей.
Додатково по цій темі: Тести для визначення готовності дитини до школи (наприклад, „Тест шкільної зрілості”, „Фізична готовність до школи”, „Арифметичний тест Векслер” і ін.)
Статтю за матеріалами книги Кабанової М.Н. „Готуємося до школи” підготувала школи вчитель початкової школи „Еврика” м. Запоріжжя Петік Ю.О.
Чи обов'язково присутність дитини при записі його в 1-й клас?
Так. Це необхідно як дитині, так і дорослим: батькам, педагогам.
Які критерії готовності дитини до навчання в школі?
До початку навчання в школі у дитини повинні бути розвинені елементарні математичні уявлення. Він повинен знати:
склад чисел першого десятка (з окремих одиниць і з двох менших чисел);
як одержати число першого десятка, додаючи одиницю до попереднього і віднімаючи одиницю з наступного за ним в ряду;
цифри 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9;
знаки +, - =, >, <;
назва поточного місяця, послідовність днів тижня;
Він повинен уміти: називати числа в прямому і зворотному порядку;
співвідносити цифру і число предметів;
складати і вирішувати задачі в одну дію на складання і віднімання;
користуватися знаками арифметичних дій;
вимірювати довжину предметів за допомогою умовної міри;
складати з декількох трикутників, чотирикутників фігури більшого розміру;
ділити круг, квадрат на 2 і 4 частини;
орієнтуватися на аркуші паперу в клітинку.
До початку навчання в школі у області розвитку мови діти повинні уміти:
будувати складні пропозиції різних видів;
складати розповіді по картині, серії картинок, невеликі казки;
знаходити слова з певним звуком;
визначати місце звуку в слові;
складати пропозиції з 3-4 слів;
членувати прості пропозиції на слова;
членувати слова на склади (частини);
розрізняти різні жанри художньої літератури: казку, розповідь, вірш;
самостійно, виразно, послідовно передавати зміст невеликих літературних текстів, драматизувати невеликі твори.
У області уявлень про навколишній світ:
уміти розрізняти за зовнішнім виглядом рослини, поширені в даній місцевості;
мати уявлення про сезонні явища природи;
знати свою домашню адресу, прізвище, ім'я, по батькові батьків.
Які критерії психологічної готовності дитини до школи?
1. Соціально-психологічна готовність до школи:
учбова мотивація (хоче йти в школу; розуміє важливість і необхідність учення; виявляє виражену цікавість до отримання нових знань);
уміння спілкуватися з однолітками і дорослими (дитина легко вступає в контакт, неагресивний, уміє знаходити вихід з проблемних ситуацій спілкування, визнає авторитет дорослих);
уміння прийняти учбове завдання (уважно вислухати, з потреби уточнити завдання).
2. Розвиток шкільно-значущих психологічних функцій:
розвиток дрібних м'язів руки (рука розвинена добре, дитина упевнено володіє олівцем, ножицями);
просторова організація, координація рухів (уміння правильно визначати вище - нижче, вперед - назад, зліва - справа);
координація в системі очей - рука (дитина може правильно перенести в зошит простий графічний образ - узор, фігуру - зорово сприйманий на відстані (наприклад, з книг);
розвиток логічного мислення (здатність знаходити схожість і відмінності різних предметів при порівнянні, уміння правильно об'єднувати предмети в групи за загальними істотними ознаками);
розвиток довільної уваги (здатність утримувати увагу на виконуваній роботі протягом 15-20 хвилин);
розвиток довільної пам'яті (здібність до опосередкованого запам'ятовування: пов'язувати матеріал, що запам'ятовується, з конкретним символом /слово - картинка або слово - ситуація).
Які вимоги пред'являє школа до розвитку мови дитини?
Уміння правильно вимовляти всі звуки мови і розрізняти їх на слух;
Уміння вживати різні частини мови точно по сенсу;
Уміння використовувати в мові синоніми, антоніми, іменники з узагальнюючим значенням;
Уміння відповідати на питання і задавати їх;
Уміння самостійно передавати зміст літературних текстів;
Уміння складати розповіді про предмети (за планом, запропонованому дорослим, по картинці, по серії сюжетних картинок);
Кругозір (уявлення дитини про світ достатньо розгорнене, розвинена пам'ять, увага, інші інтелектуальні здібності).
З шести або з семи років потрібно віддавати дитину в 1 клас?
Однозначно відповісти на це питання не можна, оскільки необхідно враховувати ряд чинників, що визначають підготовленість дитини до навчання. Саме від того, наскільки дитина розвинена фізично, психічно, розумово і особово, а також як стан здоров'я дитини, і залежатиме, з якого віку йому необхідно почати навчання в школі. Має значення весь комплекс чинників, що визначають рівень розвитку дитини, при якій вимоги систематичного навчання не будуть надмірними і не приведуть до порушення його здоров'я.
Нагадаємо, що у дітей, не підготовлених до систематичного навчання, важче і довше проходить період адаптації (пристосування) до школи, у них набагато частіше виявляються різні труднощі навчання, серед них значно більше неуспішних, і не тільки в першому класі.
Обов'язковою умовою для прийому в школу дітей шостого року життя є досягнення ними до 1 вересня віку не менше п'яти з половиною років. Навчання дітей, що не досягли п'яти з половиною років до початку навчального року, проводиться в умовах дитячого саду.
Як може батько сам визначити готовність дитини до школи?
У книгах Л.Ф. Тіхомірової, А.В. Басова "Розвиток логічного мислення дітей". Ярославль, 1996, Л.А. Венгер, А.Л. Венгер чи "Готова Ваша дитина до школи". Москва, 1994 представлені діагностичні завдання для визначення психологічної готовності дитини до школи.
Яка тривалість занять з дитиною в домашніх умовах?
Тривалість щоденних домашніх занять по розвитку пізнавальних здібностей першокласників (по індивідуальній рекомендації вчителя) не повинна перевищувати 30 хвилин.
Пам'ятайте, що для дитини 5-6 років гра є основним способом пізнання навколишнього світу. Тому в заняття необхідно включати ігрові елементи.
Які заняття корисні для дитини в період його підготовки до школи?
1. Розвиток дрібних м'язів руки:
робота з конструкторами різного типа;
робота з ножицями, пластиліном;
малювання в альбомах (олівцями, фарбами).
2. Розвиток пізнавальних здібностей (розвиток пам'яті, уваги, сприйняття, мислення).
Працювати з цим Вам допоможуть наступні книги:
книга "Підготовка до школи". (О.І. Тушканова. Підготовка руки до листа. Волгоград, 1993 р.);
альбоми "Від А до Я" (два випуски); .Ф. Тіхомірова, А.В. Басов. "Розвиток логічного мислення дітей". Ярославль, 1996 г.;
Тести чи "Готова Ваша дитина до школи?" (Мислення, моторика);
Тести чи "Готова Ваша дитина до школи?" (Навколишній світ)
"Я починаю вчитися" - випуск 1, 2, 3
Л.Ф. Тіхомірова. "Розвиток пізнавальних здібностей дітей". Ярославль, 1996 г.;
Серія "Книги для талановитих дітей і дбайливих батьків";
Л.В. Черелюшкина. "Розвиток пам'яті дітей". Ярославль, 1996 г.;
"Підготовка до школи" (розвиток уваги);
Безруких М.М., Ефімова С.П., Князева М.Г. "Як підготувати дитину до школи і за якою програмою краще вчитися". Москва, 1994 р.
Рекомендована література для навчання дітей безпечній поведінці на вулицях і дорогах міста.
"Дошкільник на вулиці", Москва, 1994 г.;
"Керюша і Дружок", Ю.А. Черепанов, Москва, 1992 г.;
"Здрастуй, світлофор!", Москва, 1998 г.;
"Азбука маленького пішохода (6-8 років)", книжка-розфарбовування, Москва, 1998 г.;
"Здрастуй друг - дорожній знак!" (6-8 років), Москва, 1996 г.;
"Правила дорожнього руху - основа;
"Правила і безпека дорожнього руху", ОБЖ для 1-4 класів, Москва, 1997 г.;
"Цікава дорожня азбука", Р.П. Бабіна;
"Програмно-методичні матеріали по ОБЖ, 1-11 клас", В.І. Мішин, 1998 р.

Ви хочете краще зрозуміти особливості своєї дитини?
Спробуйте відповісти собі на наступні питання:
Чи уміє дитина грати в сюжетно-ролеві ігри, чи доступні йому ігри з правилами?
Чи є у дитини друзі?
Чи уміє дитина вступати в розмову із старшими?
Чи уміє дитина оцінювати свої вчинки?
Чи є у дитини улюблені ігри, книжки, мультфільми?
При виборі типу освітньої установи (гімназія, школа з поглибленим вивченням іноземної мови і ін.) керуйтеся перш за все інтересами Вашої дитини, враховуйте психофізіологічні, інтелектуальні здібності і стан його здоров'я.
Психологічна готовність до школи
„Наш син у вересні цього року повинен йти в школу. Ми дуже хвилюємося, чи досить він підготовлений. Звичайно, ми старалися його удома якось підготувати: учили самі буквам, рахунку. Але все одно є неспокій: адже програми зараз такі складні!”
Сім'я Никітіних
„Моїй дочці буде в липні 6 років. За всіма правилами вона повинна йти в школу, але мені здається, що вона не дуже готова до того, щоб сидіти так довго на уроках. Річ у тому, що вона дуже рухома, весь час схоплюється, крутиться. Ми думали, що це пройде, а зараз і не знаємо, що робити?”.
Анастасія, 29 років
„Моїй внучці Лізі скоро буде 5 років. Її батьки не хочуть віддавати її в дитячий сад. Цілий день вона спілкується тільки з нянею. Я дуже хвилююся: якщо вона не навчиться спілкуватися з однолітками, то як їй доведеться в школі?”
Наталія Іванівна
Всі, у кого є діти „перед шкільного” віку знають: готовність до школи – одна з тем, що самих хвилюють. І не дарма. Тому що від того, як складеться шкільне життя у дитини, багато в чому залежить його майбутнє. Коли діти вступають до школи, вони обов'язково проходять співбесіду, іноді тестування. Педагоги перевіряють знання, навики, уміння дитини, зокрема уміння вважати і читати. Завдання психолога зовсім інша - виявити психологічну готовність до шкільного навчання.
Психологічну готовність до школи бажано визначити за рік до передбачуваного надходження, оскільки в цьому випадку є час змінити те, що потребує корекції. На жаль, багато батьків думають, що готовність до школи полягає тільки в розумовій готовності. Тому вони, не жаліючи сил, водять свою дитину на заняття по розвитку пам'яті, уваги, мислення. Проте готовність до школи має ряд і інших параметрів.
Найважливішим компонентом шкільної готовності психологи рахують мотиваційну готовність, тобто наявність мотивації до учбової діяльності. При цьому відрізняють зовнішню і внутрішню мотивацію. Якщо запитати дитину, чи хоче він в школу, то більшість відповість: „Хочу”. Але це „хочу” буде різним. Зовнішня мотивація пов'язана із зовнішньою атрибутикою, наприклад, „хочу портфель, як у брата” або „хочу красивий пенал”. Внутрішня мотивація пов'язана з безпосереднім бажанням вчитися, знаходити знання. Треба сказати, що в першому класі успішніше вчаться діти із зовнішньою мотивацією, оскільки їх бажання реалізуються, а серйозного навантаження на інтелект поки немає.
Ще одним компонентом шкільної готовності психологи виділяють вольову готовність. Це означає уміння дитини діяти по команді, відповідно до встановленого зразка. Дитина повинна уміти слідувати заданим правилам, нехтуючи своїми безпосередніми бажаннями.
Важливим компонентом є також і комунікативна готовність. Дитина повинна мати навики взаємодії як з дорослими (вчителями), так і з однолітками. У спілкуванні з дорослими дитина повинна усвідомлювати контекст спілкування і уміти діяти виходячи з цього контексту. Наприклад, знати, коли можна вставати під час уроку, і слідувати цьому; питати вчителя у справі, а не по дурницях і так далі. Спілкування з однолітками повинне полягати в двох навиках: по-перше, дитина повинна уміти домовлятися, кооперуватися з іншими дітьми. По-друге, дитина повинна достатньо спокійно себе відчувати в умовах конкуренції, адже шкільне життя - це змагання!
Дуже важлива мовна готовність дитини. Дитина повинна уміти спілкуватися в діалозі, уміти ставити питання, відповідати на питання, мати навик переказу.
Чим може допомогти психолог в підготовці дитини до школи?
По-перше, психолог може провести повну діагностику готовності дитини до школи.
По-друге, психолог може допомогти розвинути всі вищі психічні функції (мислення, увага, пам'ять, уяви) до рівня, необхідного для того, щоб приступити до занять в школі.
По-третє, психолог може скоректувати мовну, мотиваційну, комунікативну і вольову сфери.
По-четверте, психолог може допомогти мінімізувати тривогу дитини, що неминуче виникає перед глобальними змінами в житті.
Навіщо все це потрібне? Чим упевненіше і спокійніше почнеться для Вашої дитини шкільне життя, чим краще дитина зможе адаптуватися до школи, вчителям і однокласникам, тим більше шансів, що у дитини не буде проблем ні в початковій школі, ні в подальшому навчанні. Безглуздо говорити підлітку, що необхідно вчитися, якщо він з дитинства засвоїть, що школа - це важка повинність, що не приносить анінайменшого задоволення.