Четвер, 21.06.2018, 11:24
Вітаю Вас, Гість
Головна » Файли » Мої файли

"Спільна діяльність дитини і дорослого при ознайомленні з працею дорослих»
19.09.2017, 16:20

Ознайомлення з працею дорослих ставить за мету дати дітям конкретні знання та уявлення про працю і виховати повагу до праці дорослих, навчити цінувати його, порушити інтерес і любов до праці. Одночасно вирішується завдання впливати і на поведінку дітей - викликати бажання трудитися, працювати сумлінно, ретельно.
Як же домогтися виховної ефективності при ознайомленні дітей з працею дорослих?

Трудова діяльність дорослих, яку діти можуть безпосередньо спостерігати, зазвичай робить більш діючий вплив. Живі і досить привабливі приклади швидше викликають наслідування. Наприклад, бесіди про те, як трудяться няня, праля, підвищили акуратність дітей під час їжі. При цьому нерідко діти мотивують свої вчинки бажанням полегшити працю няні. Це свідчить про прояв уваги, поваги до праці не на словах, а на ділі. На поведінку дітей надають опосередкований вплив спостереження за працею дорослих.
На дітей молодшого віку сильний вплив робить приклад побутової праці дорослих (прибирання, приготування їжі тощо), а також різні дії медичних працівників (лікар, сестра). Це труд зрозумілий дітям, так як він спрямований на задоволення їх особистісних потреб, в ньому багато цікавих дій, його можна часто спостерігати. У ньому багато моментів, тісно пов'язаних з поведінкою самих дітей з підтримання чистоти, порядку, дотримання гігієнічних правил. Ігри дітей показують, що вони за власною ініціативою наслідують праці дорослих.

Дітей старшого віку вже менше цікавить побутова праця. Але використовувати її необхідно, тому що в процесі цієї роботи фіксується (при спостереженні і бесідах) увага дітей на таких її сторони, як організованість роботи, відповідальність, колективна злагодженість і т.п.
Крім повсякденної побутового праці, дітей слід знайомити з працею, що протікає у стінах дитячого садку, але носить більш епізодичний характер, наприклад електрик, столяр, скляр та ін. Можна показати дітям, як столяр лагодить меблі, іграшки, як маляр забарвлює стіни, скляр вставляє скло і т.д.
Чим старше діти, тим більше їх приваблює прац
я, що протікає за стінами дитячого саду. В іграх діти наслідують діям будівельників, і працівників транспорту. Уміло, організовані спостереження за цією працею мають велике значення для формування загальної трудової спрямованості та діяльності самих дітей. Найбільший вплив надають постійно діючі враження, спостереження за працею, що протікає у найближчому оточенні.
Важливо викликати у дітей почуття захоплення тими чудовими
перетвореннями, які відбуваються в результаті праці: старі брудні стіни покриваються нової штукатуркою, фарбою, стають красивими, привабливими; засипана снігом вулиця після розчищення знову відкриває свої простори для вільного руху транспорту і пішоходів, шматок матерії в руках швачки перетворюється на предмет одягу і т.п. Так поступово діти починають розуміти сенс праці. Вони бачать його результати, заражаються його ентузіазмом.
При ознайомленні з працею дуже важливо дотримуватися поступовість у розширенні відомостей. Слід мати на увазі, що велика кількість вражень призводить до того, що діти отримують уривчасті, поверхневі відомості, мало впливають на формування правильного ставлення до праці, на вироблення навичок і вмінь.
У процесі спостережень необхідно давати невелику кількість відомостей, поступово їх, розширюючи і поглиблюючи, доповнюючи відоме новими знаннями, закріплюючи старе. Лише при такому поступовому поглибленні дітей у пізнаване явище, можливо, виробити в них правильні уявлення про працю, правильне ставлення до неї.
Важливо, щоб це ускладнення змісту виражалося не тільки в наростанні обсягу пізнавального матеріалу, але й у поступовому зміні його характеру, в усе більшій заглибленні в суть явищ, що спостерігаються. Дітей спочатку привертає зовнішня сторона праці - видимі дії людей, знаряддя праці, матеріали. Сам трудяща людина, її ставлення до роботи, взаємини з іншими людьми звичайно вислизають від уваги дітей.
У дошкільні роки діти виявляють жвавий інтерес до праці дорослих, в грі і побуті прагнуть наслідувати і бажають самі щось зробити. До семи років вони легко опановують нескладними трудовими вміннями з самообслуговування, підтримання чистоти і порядку, догляду за рослинами.
Старші дошкільники успішно виконують нескладні обов'язки по обслуговуванню колективу, здатні вже до елементарної відповідальності за доручену справу, можуть долати невеликі труднощі в роботі. Діти відчувають радість від трудового зусилля, усвідомлюючи корисність своїх дій, виявляють дбайливе ставлення до результатів праці дорослих.
Для створення позитивного ставлення і звички до праці найважливіше значення має живий приклад оточуючих дорослих, безпосереднє зіткнення з їх працею. Але виховувати у дітей
психологічну готовність до праці можливо тільки в процесі діяльності.
Необхідно створити належні умови для праці малюків. У дитячому саду діти працюють разом. Треба і вдома створити умови для спільної роботи декількох дітей. У спільній праці міцніють дружні зв'язки між дітьми, виникає бажання допомагати один одному; легше попередити розвиток таких негативних якостей, як хвастощі, лінощі, егоїзм.
У дитячих садках є всі можливості для найбільш раціональної організації побутової праці дорослих.

У сім'ї дитина більш-менш регулярно спостерігає за приготуванням їжі, пранням і лагодженням білизни, пошиттям одягу, він бачить, як підтримується чистота і порядок в приміщенні. Нерідко в сім'ях має місце художній і технічний труд (випилювання, ремонт апаратури, конструювання і т.д.).
Таким чином, дитина може спостерігати сам процес праці, бачити як працюють дорослі.
У дитячих садах з гігієнічних міркувань прибирання приміщення, приготування їжі, прання пошиття та ремонт одягу, посібників, меблів і т.д., здійснюються у спеціальних приміщеннях або ж у
такий час, коли діти відсутні (гуляють, йдуть додому).
Необхідно створювати такі умови, за яких діти могли б використовувати життєдайні приклади поведінки дорослих.
В умовах дитячого саду значна частина праці дорослих протікає не на очах у дітей. Тому вихователі шукають шляхи і форми наближення до дітей праці дорослих, які працюють в дитячому саду, активізують його вплив на формування у дітей трудових навичок, намічають принципи, форми і зміст праці дорослих, виробленого при дітях або спільно з ними.
Тут можливі різні шляхи.
Перший шлях широко практикується в дитячому саду - це спеціально організований на заняттях показ дітям різноманітн
ої праці дорослих, спостереження, організовані відвідування кухні, комори, кабінет лікаря і пояснення його значення. Дітям показують приготування їжі, прання білизни, ремонт та пошиття одягу, прибирання ділянки, ремонт меблів та іграшок. Такі організовані покази з метою ознайомлення дітей з працею дорослих передбачені програмою дитячого садка.
Спостереження за працею дорослих у дитячому садку мають велике освітнє значення: вони уточнюють уявлення дітей, пробуджують допитливість, інтерес до діяльності дорослих, сприяють виробленню позитивного ставлення, поваги до їх праці.
Заняття сприяють формуванню у дитини прагнення наслідувати доросли
х у своїй поведінці. У дітей молодших груп це найяскравіше проявляється у грі, у старших-у виконанні трудових завдань.
Маленькі діти не всяку роботу дорослих сприймають як прац
ю. Якщо з ними не проводити спеціальних бесід, то вони погано розбираються, у чому полягає "праця" вихователя, завідуючої і т.д.
Другий шлях - безпосередня
організація спільної діяльності дорослих і дітей.
Під спільною роботою ми маємо на увазі таку діяльність дорослих з дітьми, коли вихователь виступає не тільки в якості особи, організуючого і направляючого працю дітей, але і в якості безпосереднього учасника трудового
процесу.
Спільна діяльність дітей і дорослих може здійснюватися в процесі побутової праці, праці у природі, праці з обслуговування ігор та занять.
Побутов
а праця: підтримання чистоти і порядку в групі і на ділянці, зміна чистої білизни, прання дрібних речей, дрібний ремонт білизни та одягу, приготування деяких страв.
Праця з обслуговування ігор та занять: спільна підготовка матеріалу до занять, ремонт іграшок, книг, посібників, виготовлення саморобних іграшок та посібників.
Праця в природі: догляд за тваринами, за рослинами в куточку природи і на городі, в квітнику, ягідники.
Важливе положення при відборі видів праці для спільної діяльності дорослих і дітей-це відповідність тієї або іншої роботи загальнопедагогічних принципів і вимог гігієни. Діти не повинні виконувати робот
у, що вимагає великого навантаження, незручних робочих поз, напруження зору, а також дуже монотонних, образних дій.
Умілий відбір змісту заняття по ознайомленню-з навколишнім є дуже важливим чинником створення позитивної трудової спрямованості у дітей дошкільного віку. При цьому дуже істотно, як це
й зміст доводиться до свідомості дітей, якими прийомами користується вихователь.
Тільки тоді діти полюблять працю, якщо
буде оптимістичний настрій, якщо радує і сам процес праці, і його результати.

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Мої файли | Додав: agelina030407
Переглядів: 277 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: